08 Feb

؟agileغلطات كلنا عملناها في تطبيق ال- Agile Mistakes

ناس كتير جربت تطبيق Agile في شغلها بس مش دايما بتكون النتايج مرضية و ده لأسباب مختلفة بس اغلبها متكررة عشان هي اخطاء بيعملها ناس كتير في التطبيق 

هنتكلم هنا عن بعض الحالات اللي شوفتها قبل كده في شركات 

  1.  إننا نطبق practices متفرقة من غير ما نبقي فاهمين هي لازمتها ايه ولا تطبيقها الصح ازاي يعني مثال اننا نعمل standup من غير ما يبقي عندنا فريق شغال كله علي نفس المشروع.
  2. إننا نطبق الpractice من غير ما نغير فكرنا و طريقة شغلنا ، يعني مثلا نطبق sprint و نقعد نمد في وقتها و منكونش فاهمين فكرة الtimebox .
  3. إننا نستعجل نتائج التطبيق ، وبعدين نيأس و نبطل تطبيق الAgile و نقول منفعش.
  4. إننا نعمل تغييرات كتير في وقت قصير، و بعدين نخاف لما نلاقي الدنيا ملخبطة و نرجع للقديم 
  5. إننا نخاف لما نلاقي التغيير ده يتطلب مننا تغيير في طريقتنا في الشغل او تغيير في تعاملنا مع الناس ، ساعتها بنخاف و نقرر نبطل تطبيق الAgile .
  6. اخر واحدة و اهمهم هي إننا نخاف لما نلاقي نفسنا بنغلط ، و نتكسف نعترف بخطأنا ساعتها بنقرر نبطل تطبيق الAgile .

دي غلطات طبيعية كلنا عملنا واحدة أو أكثر لما بنحاول نطبق الAgile . 

عشان كده لازم تطبيق الAgile يكون مدروس و معروف كل practice بنعمله ليه ، و كمان متخطط ليه و للنتائج بتاعته و كمان المشاكل اللي ممكن يقابلها .

و ده اللي احنا بنعمله مع الشركات اللي بنعملها coaching عن طريق البرنامج بتاعنا اللي بيعتمد علي الخبرة في تحديد ايه هي الpractices الي محتاجينها في التطبيق و ترسيخ الmindset المصاحبة للpractices دي و كمان بيكون فيه متابعة دائمة للتطبيق عشان نتفادي اخطاؤه

لو عايزين تعرفوا اكتر عن الcoaching program المبني علي الApplied Agile Framework  و ازاي بنطبق Agile في phases واضحة بتساعدنا اننا نحل المشاكل المهمة و في نفس الوقت ميبقاش فيه تغييرات كبيرة تلخبط الشغل و الفريق .

تقدروا تعرفوا عنه اكتر من هنا

https://shokrof.com/agile-online-coaching-program/

ممكن تشوفوا اكتر في الويبنار ده اللي عملته مع SECC عن ايه الاخطاء الشائعة و ازاي نتفاداها

Leave A Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *